close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פריצת דיסק – למה זה קורה ומה עושים?

מערכת שורשטז אייר, תשפא28/04/2021

אחת הבעיות הרפואיות החריפות ביותר שמשביתות ישראלים רבים וגורמות להם לסבל רב היא פריצת דיסק. בעיה זו נוגעת לעמוד השדרה בגב

תגיות:

אחת הבעיות הרפואיות החריפות ביותר שמשביתות ישראלים רבים וגורמות להם לסבל רב היא פריצת דיסק. בעיה זו נוגעת לעמוד השדרה בגב ומתרחשת כתוצאה מנסיבות שונות אשר רצוי להכין ולדעת עליהן בעיקר על מנת להימנע מהן, וכן אילו פתרונות קיימים לרשותכם בתחום.

ראשית, מה זה למעשה פריצת דיסק?
עמוד השדרה שלנו בנוי מחלויות מעגליות שביניהן יש דיסקים מחומר גמיש שמפריד ביניהן וגורם להן לנוע ולהתפתל בנוחות וברכות. הדיסקים גם בולמים את הזעזועים הטבעיים שהשלד חוטף בכל תנועת חבטה על הקרקע של כף הרגל שלנו, בכל קפיצה ובכל פעם שאנחנו מתיישבים, נושאים משאות ומפעילים את עמוד השדרה כדי "שיעשה את העבודה שלו".

פריצת דיסק היא התבלות של הדיסק הרך הזה בגלל סיבות שונות, או יציאתו מהתחום שלו בין החוליות כך שהוא "נשפך" מעמוד השדרה החוצה. הבעיה היא שהחומר והחוליות מוקפים בעצבים שיוצאים מתעלת העצבים שעוברת בתוך עמוד השדרה ומוגנת על ידי החוליות. לכן, פריצת דיסק מלווה לא פעם גם בבעיות כמו שיתוקים קלים, נימולים ותחושות כמו כאבים באיברים שאליהם מחוברים ומקרינים העצבים.

הגורמים והתסמינים לפריצת דיסק
לפריצת דיסק דרגות חומרה שונות שנעות מבקע דרך בלט ועד פריצת דיסק בגב ממש. ההבדלים הם במידת הפריצה של החומר הרך דרך החומר הקשיח ולכן גם התסמינים לכך משתנים ונעים מכאבים עזים ועד שיתוק תנועה של ממש באזור שאליו מקרינה הפריצה. עם זאת, ישנם גם כאלו שאין להם סימפטומים כלל אבל יש להם בעיה כזאת בדרגות החומרה. הבעיה יכולה לקרות בעמוד השדרה התחתון, בשקע הגב, שהוא המקום הנפוץ ביותר לבעיה זו בגלל העומס של הגוף עם השנים, לכן זה גם קורה מסיבות אלה בגילים מבוגרים יותר.

ישנן פריצות דיסק שקורות גם באזור גבוה יותר, באזור השכמות והצוואר והן מקרינות לכיוון הידיים ויכולת הפעלתן. זה יכול לקרות בגלל בלאי והדקנו של הסיבים וזה יכול לקרות בגלל תאונה קשה, תנועה לא נכונה, עומס הולך וגובר בגלל העבודה כמו סבלות ועבודה פיזית, או משקל יתר שהולך ומתגבר וגורם לשחיקה. זה קורה גם בגלל חוסר תנועה שמחליש את כלי הדם והשרירים או בגלל ישיבה שמפעילה לחץ על החוליות.

אילו פתרונות קיימים לבעיה?
במקרים הדחופים והקשים ביותר עוברים ניתוחים שמטפלים בפריצת הדיסק – אלו מיועדים למי שכבר הגיע למצב של שיתוק ולחץ רב על העצבים. במקרים אלה עושים ניתוח כדי להסיר את הדיסק או חלקו כדי להקל על הלחץ. שאר הטיפולים נעים בין פיזיותרפיה למקרים כאלה, יחד עם משככי כאבים ונוגדי דלקות למקרים של התפרצות הכאבים. בזמן התקף כזה עוברים כמה שבועות עד שהמקום נרגע ולכן חייבים לשכך כאבים. לפיזיותרפיה מתלווים גם טיפולים משלימים שונים שעוסקים בהרגעה ובתיקון התנועה והרגעת הגוף. אפשר ללמוד טכניקות להפעלה נכונה יותר של הגוף כמו פלדנקייז ואלכסנדר, לעבור הידרותרפיה כדי ליהנות מתנועה במים, דיקור סיני להפגת הכאב והלחץ, רפלקסולוגיה ופילאטיס.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה